HISTORIEN OM DC-6B LN-SUB


Fra Sola Historielagsmøte 23. september 2021

Ved: Egil Endresen, styreleder for venneforeningen til Flyhistorisk museum, Sola

Historien til flyet er på en måte i to deler, den første om historien til flyet og den andre om arbeidet med å få flyet hjem til Sola.

Flyet har hatt et langt liv rundt om verden. Ikke mange mennesker har sett så mange plasser som dette flyet og flyet er en veldig gammel dame som fortjener å bli pensjonert.

Flyet ble første gang registret som VR-HFK i 1956, altså 64 år til det ble pensjonert på Sola. Hvor mange slike fly har levd et så langt liv?

Flyets historie

Flyet fløy første gang i 1958, da for Cathey Airways i Hong Kong. Braathens S.A.F.E., som stod for Braathens South American and Far East Air Transport kjente nok til flyet da selskapet fløy til Hong Kong allerede i 1946-47. Og for slike lange rutene trengte selskapet Douglas DC-6-maskiner med trykkabin.

Flyet i Cathey Pacific Airways farger i Hong Kong. Foto: Flyhistorisk museums venneforening.
Her er flyet med en annen Cathay Pacifiv Airways farge. Foto: Flyhistorisk museums venneforening.

I 1962 kjøpte Braathens dette DC-6B flyet, altså 58 år før det ble returnert til Sola for siste gang. Det fikk kjennetegnet LN-SUB. Fra 1962 til 1971 var LN-SUB flaggskipet i Braathens S.A.F.E.s flåte av DC-6-B-fly.

Her går LN-SUB inn for landing på Sola. Foto: Flyhistorisk museums venneforening.
Foto: Flyhistorisk museums venneforening.
Flyet ble mye brukt til charter turer. Foto: Flyhistorisk museums venneforening.
Her med transport av militært personnel. Foto: Flyhistorisk museums venneforening.
Her er flyet på Svalbard da rullebanen var av snø og is. Foto: Flyhistorisk museums venneforening.

I juni 1971 ble flyet solgt til Saga Norsk Flytjeneste på Torp som var stiftet i april samme år. Det omregistrerte flyet fikk da kjennetegnet LN-MTV. Selskapet hadde da fått oppdrag med hjelpesendinger for Kirkens Nødhjelp. I 1972 skiftet selskapet navn til Troll Air.

Her er flyet i Saga Norsk Flytjenestes farger. Foto: Flyhistorisk museums venneforening.

I begynnelsen av 1972 fikk de kontrakt med det nystartede flyselskapet Bangladesh Biman Airlines og flyet forlot Norge for en kort stund. Biman Airlines var og er fremdeles at statlig flyselskap som ble stiftet i 1972. Flyet fløy der med norske kjennemerker og kom senere samme året tilbake til Norge.

Her er flyet i Bangladesh. Foto: Flyhistorisk museums venneforening.

Flyet ble ikke lenge i Norge, da ble solgt til Delta Air Transport med base i Antwerpen, Belgia. De fløy bl.a. charterruter for KLM og Sabena. KLM eide 33.3 % i selskapet. I oktober 1972 er flyet registrert med to forskjellige kjennetegn. OO-LVG og OO-VGL.

Flyet i Delta Air Transports fager på begynnelsen av 1970-tallet. Foto: Flyhistorisk museums venneforening.

I 1976 ble flyet solgt til Conair Aviation, med base i Abbotsford, British Columbia, Canada, og fikk kjennetegnet C-GICD, Der ble det utstyrt med en stor vanntank og brukt til slukking av skogbranner.

Flyet i Canada utstyrt med vanntank for slukking av skogbranner. Foto: Flyhistorisk museums venneforening.

20 år senere i 1996 ble flyet kjøpt av Everts Air og fløy først for Everts Air Fuel med brannfarlige væsker rundt om i Alaska. Everts Air er et familie eid selskap under ledelse av Robert W. Everts. Hovedbasen er i Fairbanks i Alaska. Flyet fikk kjennetegnet N151. I 1997 ble det overført til et annet datterselskap Air Cargo Express og fløy frakt under dette navnet rundt i Alaska fram til 2004. Etterpå hadde det påmalt Everts Air´s logo fram til 2020 da flyet ble malt om i Braathens sine farger.                                                                                                

Her er flyet brukt som fraktfly i Alaska. Foto: Flyhistorisk museums venneforening.

Historien om hvordan flyet kom tilbake til Sola.

Allerede for over 12 år siden hadde tidligere ansatte i Braathens og Flymuseets venneforening lokalisert flyet og ønsket å få det tilbake til Norge. De tidligere Braathens ansatte hadde forsøkt å få kjøpt flyet. De hadde fått tillatelse fra Braathens familien til å bruke et fond som opprinnelig var avsatt til videreutdannelse av Braathens ansatte.  Da selskapet nå ikke eksisterte lenger, fikk de aksept fra familien.

Den opprinnelig planene var å flyet hit i 2019, men på grunn av flere skogbranner i Alaska så måtte de fremdeles bruke flyet, selv om det nærmet seg slutten på sertifiseringen.

Den neste datoen ble satt til 28. mars 2020, men da kom jo koronaen og blokkerte alle flyginger fra USA. Samtidig steg dollarprisen veldig og var oppe i hele 12,5 kroner. Nå klarte de ikke lenger å betale flyet. Dette selv om Jærmuseet var kjøper og de fikk ekstra støtte fra staten. Avtalen ble kansellert.

Men så dukket det plutselig opp en helt ny situasjon flyet, for i Alaska satt hundekjøreren Thomas Wærner fast sammen med de 24 hundene sine og de kunne ikke komme hjem til Norge pga. pandemien. Det fantes ingen vei hjem for dem.  Han hadde nettopp vunnet det 1575 km lange hundeløpet Iditarod. Han fikk høre om planene om å få LN-SUB hjem til Norge og kontaktet sin egen sponsor om de var villige til å legge i det som manglet av midler for å flyet over og det gjorde de.

Thomas Wærner vinner av Iditarod hundeløp i Alaska 2020. Foto: Ukjent

Ny kontrakt ble tegnet og Everts Air som solgte flyet lakket det også om i Braathens farger og logo uten tillegg i prisen.

Omlakering sav flyet i Braathens farger før avreise. Foto: Flyhistorisk museums venneforening.

Hjemturen fra Fairbanks i Alaska skulle gå via Yellowknife hvor de skulle etterfylle drivstoff. Men på veien mot Yellowknife fikk de problemer med den ene motoren og måtte returnere tilbake til Fairbanks. Motoren ble ganske rask fikset og turen fortsatte til Yellowknife. Som en ser av bilder herfra så er det ikke bare i Alaska de flyr med gamle stempelmotor fly, også i Canada ble slike fly benyttet.

Fra mellomlandingen i Yellowknife, Canada. Foto: Flyhistorisk museums venneforening.

Turen videre gikk nå over Newfoundland, Grønland og direkte over til Norge. De hadde opprinnelig planlagt mellomlanding, men bestemte seg for fly direkte. Om bord var 24 hunder 4 mennesker. Eieren av flyselskapet Everst Air, Robert W. Everst fløy selv flyet. Med seg hadde han en annen flyger pluss en kombinert flyger og mekaniker. Dette var nok siste gang et fire motors stempelmotor fly fløy over Atlanterhavet.

Etter over 10 timer i luften ankom de Norge. Flygeren visste at pga. pandemien ville han ikke få se mye av Norge. Han kom derfor inn langt nord på Vestlandet og fløy sørover for å få se litt av landet. Han fløy bl.a. over Flesland.

Flyet fotografert ved passering av Flesland. Foto: Flyhistorisk museums venneforening.
Low pass over Sola. Foto: Flyhistorisk museums venneforening.

På Sola tok flyet to «Low pass» før det landet fra sør. Det var mange tilskuere og pressefolk som ville ha dette med seg. Helt i sør ble tatt imot med vannkanoner. Flyet ble parkert i nærheten av alle de pandemiparkerte flyene til Norwegian. Da så DC-6B´en liten ut.

Foto: Flyhistorisk museums venneforening.

Flydøren ble åpnet og flyet kontrollert av politi og tollere. Ut kom mannskapet og hundeføreren samt alle hundene. Alle var glade for å ha kommet frem. Det var stor festivitas med flere takketaler. Ikke minst til den største ildsjelen for å få dette til John Stokke.

Thomas Wærner endelig tilbake i Norge. Foto: Flyhistorisk museums venneforening.
John Stokke, ildsjelen bak prosjektet. Foto: Flyhistorisk museums venneforening.
Mannsakapet som fløy flyet. med Robert W. Everts, eieren av Everts Air helt høyre. Foto: Flyhistorisk museums venneforening.

Så begynte tømmingen av flyet. Det hadde flere ekstra tanker med drivstoff. Om bord var også fullstendig dokumentasjon over flyets historie. Flytankene oljen i motorene skulle tømmes. Olje fra motorene er forventet å lekke i flere år og et system for å samle dette opp måtte lages.

I Sømmevågen var det gjort forberedelser der hvor flyet skulle stå, bl.a. støpning av fundament og graving bak flyet.

For å få flyet over veien var det mye som måtte samordnes. Alt i alt var det 11 forskjellige organisasjoner involvert. Men alle var samarbeidsvillige, og flyet endelig var der var det kun noen få minutter stopp i trafikken.

Flyet krysser veien. Foto: Stavanger Aftenblad

Flyet kom på plass og til slutt inviterte kommunen på lunsj som ble holdt inne blant flyene i hangaren. Til stede var representanter for sponsorene, deriblant Erik Braathen.

LN-SUB endelig på plass i Sømmevågen. Foto: Flyhistorisk museums venneforening.

Flere artikler fra samme kategori: Historie 1950 - 2020


  • Sola politistasjon

    Kategori: Historie 1900 - 1950


    Ved: Ottar Kjørmo Fra: Sola Historielags møte 26.10.2021

    Les Mer


  • Blant raketter,missiler og droner på Vigdel

    Kategori: Historie 1950 - 2020


    Av: Tor Erik Hansen, utdrag av artikkel utgitt i Sola Historielags årbok 2018. Webside: Tor Erik Hansen   Vigdel fort var et forsvanlegg bygget av tyskerene i en fart for å beskytte flyplassen mot allierte angrep på Sola flyplass med store tunge krigsskip. Fortet var utstyrt med fi...

    Les Mer


  • Sola flyplass, en gang Norges største gård som ble til et naturreservat

    Kategori: Historie 1950 - 2020


    Av: Tor Erik Hansen og Odin Leirvåg. (Fra møte i historielaget 18.mars 2021) Sola flyplass, en gang Norge største gård Flyplassen på S...

    Les Mer


  • Sola skulle bli Skandinavias hovedflyplass.

    Kategori: Historie 1900 - 1950


    Av: Tor Erik Hansen- Fra møtet i Sola Historielag 18.feb. 2021 I 1935-36 da en begynte å planlegge Sola flyplass var planen først å bygge ...

    Les Mer


  • 4 Ekstremfly på Sola, 1958 – 1989

    Kategori: Historie 1950 - 2020


    Av: Martin Hovland Dette er en forkortet utgave av møte i Sola Historielag den 1. desember 2020. Videoen fra møtet kan sees her, inkludert flere filmer og kan sees her:

    Les Mer


  • Uttappingen av Stokkavatnet- (Forus)

    Kategori: Historie 1900 - 1950


    Av: Inge Røyneberg. En artikkel fra Sola Historielags årbok 2020 og referat fra møtet 22.okt. 2020 Stokkavatnet eller Forus-området ...

    Les Mer


  • Sola strandhotells historie

    Kategori: Historie 1900 - 1950


    Av: Tor Erik Hansen. Møte referat fra møte den 24. sept. 2020 basert på artikler fra årbøkene 2019 og 20 for Sola Historielag Historien starter fo...

    Les Mer


  • Den gang Sola kommune ikke fikk utgiftene til å strekke til

    Kategori: Historie 1950 - 2020


    Av: Kristin Øye Gjerde, Norsk Oljemuseum. Utgitt i Sola Historielags årbok 2018. Webside: Tor Erik Hansen   Bildet over viser økonomisjefen i Sola, Toralv Torstensbø, som lar pengene dale ned over rådmann Einar Sortland. Avis kommentaren var: "Sola-økonomien er norsktoppens be...

    Les Mer


  • «Pengeskapet på Sola postkontor ranet»- en historie om mestertyven Kåre Palmer Holm

    Kategori: Historie 1950 - 2020


    Av: Tor Erik Hansen. Innsamling av materiale: Brit Hansen. Artikkelen er basert på avisartikler i Stavanger Aftenblad. Webside: Tor Erik Hansen.   Legenden og mestertyven Kåre Palmer Holm er død stod det i Stavanger Aftenblad 20. august 2004. Han omkom da huset hans i Skæddersmu...

    Les Mer


  • Bennetter- og Hellandfamiliene som har satt dype spor i Sola innen kunst og kultur.

    Kategori: Historie 1900 - 1950


    Av: Arvid Bærheim. Utgitt i Sola Historielags årbok 2019. Webside: Tor Erik Hansen   Helland- og Bennetter-familiene har begge betydd mye for Sola. I dette møtet handlet det om begge familiene og hva de hadde gjort i Sola og hva de hadde felles.  For de hadde barn som var gift m...

    Les Mer


  • Geniet og «trollmannen» Rasmus Sørnes

    Kategori: Historie 1900 - 1950


    Møte i Sola Historielag 16. januar 2020.-Webside: Tor Erik Hansen. Foredragsholder denne kvelden var Ottar Kjørmo og han skulle snakke om en av Solas "største" menn, nemlig geniet og "trollmannen", Rasmus Sørnes. Det er få Solabuer som har fortjent mer heder og oppmerksomhet enn odelsgu...

    Les Mer


  • En «reise» rundt til Solas historiske steder?

    Kategori: Møter


    Møte i Sola Historielag 5. desember 2020.-Webside: Tor Erik Hansen. Tor Erik Hansen holdt så foredraget denne kvelden som var en slags historisk rundtur i Sola. For det har seg slik at vi i Sola har mange utendørs, synlige historiske steder og ting fra mange tidsepoker. Ja vi har faktis...

    Les Mer


  • Jakten på havrekster og strandrek

    Kategori: Historie 1900 - 1950


    Møte i Sola Historielag 14.november 2019 ved Tormod Lauvvik.- Webside: Tor Erik Hansen. Farlig kyst Til alle tider har kystbefolkningen søkt etter gjenstander som fløt på havet og lå på stranda. Ifølge norrøn mytologi, ble de første menneskene, Ask og Emblas dannet a...

    Les Mer


  • Fatale militære flyulykker under den kalde krigen.

    Kategori: Historie 1950 - 2020


    Møte i Sola Historielag 17.oktober 2019- Foredragsholder Sondre B. Hvam.- Webside: Tor Erik Hansen. Sondre B. Hvam  er konservator ved Jærmuseet og ansvarlig for fly samlingen på Flyhistorisk Museum. Hans fokus var på de " Fatale militærflyulykker under den kalde krigen", noe som det ti...

    Les Mer


  • John Skien – «Det gode liv i NRK»

    Kategori: Møter


    Møte i Sola Historielag 19.september 2019. Webside: Tor Erik Hansen Dagens foredragsholder var den kjente TV-profilen John Skien. Han ville ikke kalle seg Solabu selv om han har bodd snart 50 år i Sola. Han hadde kalt foredraget sitt: "Det gode liv i NRK" og satte pris på å bli invitert...

    Les Mer


  • Bureising på Jæren og Sola

    Kategori: Historie 1900 - 1950


    Møte i Sola Historielag 21.mars 2019. Webside: Tor Erik Hansen.   Foredragsholder denne kvelden var Tarald Oma, han skulle snakke om Bureising på Jæren og Sola. Bureising er å rydde og bygge et nytt selvstendig gårdsbruk på et jordområde som er udyrket. For litt over 100 år s...

    Les Mer


  • Spioner og agenter i Tananger under krigen

    Kategori: Historie 1900 - 1950


    Møte 21. februar 2019 med Atle Skarsten. Artikkel utgitt i Sola Historielags årbok: 2018. Webside: Tor Erik Hansen.   I dette møtet hadde Atle Skarsten et spennende foredrag med tittelen "Spioner og agenter i Tananger under krigen." Hi...

    Les Mer


  • Svartedauden i Sola

    Kategori: Historie før år 1900


    Fra et møte i Sola Historielag-17. januar 2019 med Birger Lindanger. Webside: Tor Erik Hansen. Birger Lindanger er den lokale eksperten på svartedauen her i distriktet. Og på et møte i Sola Historielag 17. januar 2019 fortalte han om denne ka...

    Les Mer


  • Flypioneren Tryggve Gran

    Kategori: Møter


    Møte i Sola Historielag 6. desember 2018 med Frode Skarstein. Webside: Tor Erik Hansen. Foredragsholder denne kvelden var Frode Skarstein som skulle snakke om Tryggve Gran. Frode er fra Tananger, utdannet biolog og underviser i naturfag ved Universitet i Stavanger. På f...

    Les Mer


  • Hafrsfjords historie og hva kan man finne?

    Kategori: Møter


    Møte i Sola Historielag 15. november 2018 med lansering av årboka 2018  og  fordrag om om historien til Hafrsfjord, og hva kan man finne der?   Av: Tor Erik Hansen og Martin Hovland. Webside: ...

    Les Mer


  • Vikinghøvdingen Erling Skjalgsson

    Kategori: Møter


    Møte i Sola Historielag 11. oktober 2018 ved Tor Erik Hansen.- Webside: Tor Erik Hansen.   Denne kvelden skulle vi få høre om Solas store sønn, Erling Skjalgsson. Det var lagets leder, Tor Erik, som skulle holde foredraget. For å få den rette stemningen var vi i Sola Ruinkyrkje....

    Les Mer


  • «Redningstjenesten før og nå»

    Kategori: Historie 1900 - 1950


    Møte i Sola Historielag 13. september- 2018. Ved: Egil H. Grude, Arne Gravdal og Jan-Rikart Lillebøe. Webside: Tor Erik Hansen.   Møtet denne gangen var lagt til Hovedredningssentralen i Sør-Norge, ved flyplassen. Tema for kvelden var «redningstjenesten før og n...

    Les Mer