Møte 6. desember 2018


Flypioneren Tryggve Gran

Foredragsholder denne kvelden var Frode Skarstein som skulle snakke om Tryggve Gran. Frode er fra Tananger, utdannet biolog og underviser i naturfag ved Universitet i Stavanger. På fritiden er han forfatter og har skrevet bok om polarforskeren Adolf Hoel og eventyreren Helge Ingstad.

Men tilbake til Tryggve Gran som var en av landets første flypionerer. Han var født i Bergen i 1888 og vokste opp i en velstående familie. Tryggve ønsket å bli sjøoffiser, og dro derfor tidlig til sjøs for det krevdes for å bli sjøoffiser. Han kom inn på sjøkrigsskolen i Horten i 1907. Men Horten var en kjedelig by, og han så seg om etter noe mer spennende.

møte, Sola Historielag
Tryggve Gran som ski-instruktør

Etter anbefaling fra Fridtjof Nansen ble han ski-instruktør i ekspedisjonsteamet til Robert Scotts, som skulle bli de første på Sydpolen. Som vi vet ble de ikke det. Tryggve var ikke med på den endelige reisen mot Sydpolen. Han opplevde konkurransen mellom Scott og Roald Amundsen som en byrde, og ble satt utenfor sydpolsteamet til Scott. Tryggve mislikte å måtte konkurrere med nordmenn og det norske flagget. En av de jobbene han fikk i Scotts team, var å lage depoter langs ruten som skulle gjøre det mulig å nå selve polstedet. Fra november 1911 til februar 1912, mens Scott og store deler av ekspedisjonen var på vei mot polpunktet, var Tryggve med den geologiske ekspedisjonen, ledet av Thomas Griffith Taylor, til vestsiden av McMurdo-sundet. I november 1912 var Tryggve med i patruljen som ble sendt ut for å lete etter Scott og hans kamerater, som de fant døde og ihjelfrosne.

På hjemturen tilbake til England, møtte Tryggve flygeren og skuespilleren Robert Lorrain, den første som fløy over Irskesjøen. Lorrain skrøt mye om dette med å fly og Tryggve fattet fort interesse.

Lorrain mente at et ”hopp” over Nordsjøen eller Middelhavet kunne være et nytt mål.

møte, Sola Historielag
Bleriot var den første til å krysse den Engelske kanal

Like etter tilbakekomsten fra Antarktis i 1913 traff Tryggve Gran en engelsk marineoffiser som hadde en sønn som var flyger. Tryggve havnet snart opp i en cockpit. Det første forsøket endte med at flyet havnet med hjulene og piloten med beina i været! Så fulgte flykurs både i England og hos Blériot i Frankrike. 17. mai 1914 deltok Tryggve i en flyoppvisning over Paris, og utførte looping og ryggflyging som den første skandinav.

Tryggve var veldig opptatt å være den første til fly over Nordsjøen. Han kjøpte fly av Bléroit, som var fly bygger. Han betalte med penger han hadde fått fra foredrag han hadde holdt. Flyet var bygget av tre og belagt med duk. Styringen var ved hjelp av wire. Flykroppen ble demontert og fraktet til Cruden Bay, nord for Aberdeen i Skottland, som var utgangspunktet for flyturen. Tryggve begynte å få dårlig tid, da det på grunn av uroligheter rundt om i Europa var blitt fly forbud fra kl. 18 den 30. juli 1914. Som vi vet startet den første verdenskrig ikke lenger etter dette.

møte, Sola Historielag
Tryggve Gran før avreise fra Cruden Bay

Første forsøk startet den 29. juli, men han måtte returnere og landet på stranden. Dagen etter prøvde han igjen, men på grunn av fortsatt dårlig vær, kom han ikke i gang før kl.13. Været var nå varslet bra og han fløy først nordover til Peterhead, hvor han så krysset utover Nordsjøen. Han fikk tett tåke litt senere og prøvde først å fly opp og over, men klarte ikke helt det. Han prøvde så å fly lavt, men der ble han nesten truffet av en stor bølge. På grunn av den lange turen hadde han satt inn en ekstra bensin tank i baksetet. Men han fulgte ikke helt med så motoren stoppet, og det var bare så vidt at han klarte å få startet den igjen etter å ha skiftet over til reservetanken. Kl. 17:10 fikk han endelig se land og etter nærmere 5 timer landet han på et jorde på Reve like ved det neddemmede Orrevannet. Folk på Orre trodde det var vondemannen som kom. Det var ingen velkomst komité tilstede, kun de lokale bøndene som opplevde dette. Han fikk låne en telefon for å gi beskjed rundt omkring at alt var gått bra.

Flyvningen var en bragd, på linje med Blériots flyvning over den engelske kanal fire år tidligere. Men fordi hendelsen skjedde samtidig med utbruddet av første verdenskrig, førte det til at Tryggve Grans Nordsjø-flyvning fikk liten oppmerksomhet.

Flyet ble værende på Revtangen og Jæderens Flyvestasjon ble opprettet her. Tryggve fikk grad av premiærløytnant og hadde som oppgave å fly nøytralitetsvakt. Men han kjedet seg og fikk solgt flyet til «Hæren». Flyvestasjonen ble like etter lagt ned.

møte, Sola Historielag
Major Grant

Han reiste over til England og meldte seg frivillig til Royal Flying Corps, forløperen til Royal Air Force, men ble avvist fordi han var norsk statsborger. Men han ga seg ikke og i 1916 gikk han inn i det britiske flyvåpenet som flyger, under dekknavnet Teddy Grant fra Canada. Dette var for å unngå problemer vedrørende Norges nøytralitet. I 1916 ble han innvilget avskjed fra det norske forsvaret og innrullert i Royal Flying Corps under eget navn. I begynnelsen fløy han i London området som en slags militær attache. Han tjenestegjorde i strid over Frankrike, Tyskland og Belgia og ble i 1916 forfremmet til en «slags» second-løytnant. I september 1918 avanserte han til major og ble sendt til Arkhangelsk, der engelskmennene hadde en enklave, som de forsvarte mot bolsjevikene. Tryggve var rystet over kommunistenes behandling av sine fanger. Han ble kalt tilbake til England 7. november 1918 – fire dager før avslutningen av krigen.

Møte, Sola Historielag
Tryggve Gran ombord i et Handley Page fly

Tryggve var fremdeles rastløs og i 1919 deltok han i konkurransen om å bli den første til å fly over Atlanterhavet. Han fløy den gangen verdens største fly, en Handley Page-maskin, men det hjalp ikke. De fikk ugunstige værforhold og motorhavari, som endte med at flyet gikk i bakken ved Nova Scotia. Men han ble den første til å fly fra London til Kristiania i 1919. Han hadde hatt hell ved spillebordet i Monte Carlo og fikk kjøpt et fly med en 160 hestekrefters maskin fra et av krigsdepotene i England.

Han flyttet tilbake til Norge, men slet med å komme inn i det norske flyvåpenet, på grunn av en motorsykkelulykke i London i 1921, hvor den ene leggen ble knust.

Tryggve ble i 1917 gift med den engelske skuespilleren Lily St. Johns. Men giftemålet varte ikke lenge og de ble skilt i 1921. Han giftet seg på ny i Norge i 1923 og fikk to døtre.

Da andre verdenskrig brøt ut meldte Tryggve seg til tjeneste i norske styrkene i Setesdal. Under krigen meldte han seg inn i NS og partiet visste å bruke ham i propaganda. Han ble senere dømt for landssvik.

Etter krigen skrev han flere bøker og gjennomførte flere foredragsturneer om flyfart og polareksekspedisjoner rundt i Norge.

Etterpå gikk vi alle over til kafeteriaen hvor det var julegrøt og basar. Gjetteleken fikk vi dessverre ikke tid til. Alt i alt et koselig julemøte med mange frammøtte.


Flere artikler fra samme kategori: Møter


  • Møte 17. januar 2019

    Kategori: Møter


    Svartedauden i Sola Birger Lindanger var foredragsholder denne kvelden. Han startet med å si at til sommeren er det 670 år siden "den store mannedauden" eller svartedauden, slo til i Norge. Han selv hadde studert dette temaet i 2 år i Bergen, men fant ut ette...

    Les Mer


  • Møte 15. november 2018

    Kategori: Møter


    Lansering av årboka 2018  og   Hva vet vi om historien til Hafrsfjord, og hva kan man finne der? Dette møtet hadde vi i kulturhusets intimsc...

    Les Mer


  • Møte 11. oktober 2018

    Kategori: Møter


    Vikinghøvdingen Erling Skjalgsson Denne kvelden skulle vi få høre om Solas store sønn, Erling Skjalgsson. Det var lagets leder, Tor Erik, som skulle holde foredraget. For å få den rette stemningen var vi i Sola Ruinkyrkje. Her i dette området lå trolig Erling...

    Les Mer


  • Møte 13. september- 2018

    Kategori: Møter


      «Redningstjenesten før og nå» Møtet denne gangen var lagt til Hovedredningssentralen i Sør-Norge, ved flyplassen. Tema for kvelden var «redningstjenesten før og ...

    Les Mer